Meest gestelde vragen stijging energieprijzen 2022

Tekst

De afgelopen periode heb je ongetwijfeld in het nieuws voorbij zien komen dat de prijzen van energie veel harder stijgen dan iedereen had verwacht. Ook de kosten voor warmte zijn helaas gestegen. De verhoging komt door de forse stijging van de inkoopkosten van energie. Ook wij maken ons zorgen over wat deze stijging voor jou betekent. Wij berekenen alleen de werkelijk gestegen kosten door en hebben er alles aan gedaan ons warmtetarief zo laag mogelijk te houden. Het definitieve warmtetarief voor 2022 is inmiddels bekend. Op www.mijnwarmte.nl vind je dan jouw persoonlijke tarieven. Check daar wat de stijging voor jou betekent. 

We begrijpen dat je mogelijk vragen hebt over de tarieven voor 2022. We beantwoorden deze hieronder zo goed mogelijk.

De prijzen van energie stijgen, wat betekent dat voor mij?

Dat betekent dat je in 2022 meer gaat betalen voor warmte. Sinds 1 januari kun je je persoonlijke tarieven inzien via www.mijnwarmte.nl. Daarnaast vind je hier onze algemeen geldende tarieven en handige informatie rondom de tariefswijziging.

Vanaf wanneer wijzigt Het Groene net de tarieven voor warmte?

Per 1 januari 2022. Deze blijven vervolgens één jaar van kracht.

Waar kan ik mijn persoonlijke tarieven inzien?

Sinds 1 januari kun je je nieuwe tarieven inzien door in te loggen op je persoonlijke pagina op www.mijnwarmte.nl. Heb je nog geen account? Dan kun je deze aanmaken met het e-mailadres dat bekend is in onze administratie. Het tarievenblad met de tarieven voor 2022 vind je hier. Uiteraard staan ook onze medewerkers van de klantenservice voor je klaar. 

Hoe activeer ik een Mijn Warmte account?

We leggen dit uit in het stappenplan. Ben je al vaker op Mijn Warmte geweest, log dan in met je e-mailadres en wachtwoord. Is het je eerste keer, klik dan op de oranje knop ‘Bestaande klant’ (dus niet: ‘Nieuwe klant’). Er komt een nieuw scherm waar je je e-mailadres invult, druk vervolgens op ‘Check’. Is het e-mailadres al bij ons bekend, dan ontvang je een link om een wachtwoord aan te maken. Is het e-mailadres niet bekend, bel dan onze klantenservice om je e-mailadres door te geven zodat we een account voor je aan kunnen maken.

Waarom stijgen de prijzen van warmte ook als de gasprijs stijgt?

Aan het produceren en distribueren van warmte zijn kosten verbonden en deze beide kosten zijn flink gestegen. Dat we deze tarieven moeten vragen komt door een aantal factoren. Alle energieprijzen zijn geëxplodeerd. Of het nu gaat om gas, biogas, elektriciteit, benzine of warmte uit industrie: alle energie is veel duurder geworden. Daardoor is ook onze eigen warmteproductie en -levering duurder geworden. De stijging van tarief komt door vier oorzaken:

  1. Onze eigen gasrekening is gestegen. Zelfs bij onze meest duurzame warmtenetten gebruiken we nog gas om pieken in de vraag op te vangen. Soms gebruiken we zelfs nog gas om basiswarmte te leveren als er nog onvoldoende alternatieve bronnen in de buurt zijn, zoals warmte uit de industrie.
  2. De inkoop van warmte uit de industrie die we als warmtebron gebruiken, is gekoppeld aan de gasprijs en dus duurder geworden.
  3. Ook onze elektriciteitsrekening is gestegen, want ondertussen zijn de prijzen voor alle energievormen omhoog gegaan. Wij gebruiken elektriciteit om de warmte bij de mensen thuis te brengen.
  4. De hoge gasprijs heeft tot slot ook een negatieve invloed op subsidies voor exploitatie van ‘groene’ warmtebronnen. Duurzame bronnen zijn nog steeds duurder dan gas. Via de zogenaamde SDE-regeling krijgen warmtebedrijven subsidie om het verschil te compenseren zodat duurzame energie betaalbaar wordt, of in ieder geval minimaal in lijn met de fossiele energie is. Door de hoge gasprijs wordt dit verschil kleiner en krijgen we dus minder subsidie waardoor onze kosten oplopen.  

Al deze zaken zorgen ervoor dat ook wij meer kosten moet maken voor de levering van warmte aan jouw huis.

Meer weten? In dit blog leggen we dit nog verder uit. 

In de media verschenen berichten dat warmteleveranciers de tarieven met maximaal 67% mogen verhogen. Hoe verhoudt zich dit met de tariefswijziging van Het Groene Net?

De 67% die in de media is genoemd is berekend op basis van de stijging die de ACM (de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt) toestaat, waarbij een vergelijking is gemaakt tussen de maximale tarieven uit 2021 en de maximale tarieven uit 2022. Daarnaast wordt in deze 67% rekening gehouden met de totale warmtekosten (dus vast en variabel en bij een gemiddeld verbruik van 35 Gj waar de ACM mee rekent). De totale kosten stijgen bij ons met ongeveer 35% t.o.v. van het Maximum van de ACM van 2021 waar een stijging van 67% is toegestaan. Ten opzichte van onze eigen tarieven van 2021 stijgen de kosten voor onze warmteklanten met ongeveer 54% ten opzichte van 2021 bij een gemiddeld verbruik van 35 Gj.

Hoe weet ik of mijn voorschot toereikend is?

Dit kun je eenvoudig zelf controleren. We adviseren om in januari 2022 een voorschotcheck te doen via Mijn Warmte, of door contact op te nemen met onze klantenservice. Om het zo makkelijk mogelijk voor je te maken hebben we een stappenplan gemaakt waarin je stap voor stap kunt lezen hoe je je voorschot controleert en indien nodig aanpast. Dit doe je door je actuele meterstand aan ons door te geven. Op basis van die meterstand kunnen we een herberekening maken. In de herberekening van je voorschot houden we rekening met de voorschotten die je tot en met december 2021 al hebt betaald en met je actuele en nog te verwachten verbruik tot je volgende jaarafrekening.

Let op: heb je losse metertjes op je radiatoren (warmtekostenverdeling) dan is een tussentijds voorschotcheck via www.mijnwarmte.nl niet mogelijk. Je ontvangt in dat geval in januari wel een voorschotadvies van ons.

Ga ik nu per direct al meer betalen?

Per 1 januari 2022 zijn de nieuwe tarieven van kracht. Als je jouw laatste jaarafrekening in 2021 hebt ontvangen, dan is je voorschot nog niet berekend met de nieuwe tarieven. Het is verstandig om je voorschot vanaf januari te controleren en indien nodig nu al te verhogen om de impact op je volgende jaarafrekening te beperken. Mocht je je voorschot verhogen en achteraf blijkt dat je teveel hebt betaald, dan krijg je het verschil terug op je volgende jaarafrekening. Het controleren en indien nodig verhogen van je voorschot kun je zelf doen via www.mijnwarmte.nl, of door contact op te nemen met onze klantenservice. Om het zo makkelijk mogelijk voor je te maken hebben we een stappenplan gemaakt waarin je stap voor stap kunt lezen hoe je je voorschot controleert en indien nodig aanpast.

Kan ik mijn tarief vastzetten bij Ennatuurlijk?

Dit is niet mogelijk. Eenmaal per jaar, op 1 januari, wijzigen de tarieven voor warmte. Deze blijven één jaar van kracht. Zo ben je gegarandeerd dat je het hele jaar hetzelfde tarief betaalt. Ook als de energieprijzen gedurende het jaar stijgen behoud je je tarief.

Wat betekent het ‘Niet Meer Dan Anders’-principe?

Het warmtetarief is volgens de Warmtewet gebaseerd op het ‘Niet Meer Dan Anders’-principe. Dat houdt in dat het maximum leveringstarief voor warmte niet hoger mag zijn dan de kosten die een gemiddelde verbruiker zou maken voor het verkrijgen van dezelfde hoeveelheid warmte bij het gebruik van gas. Voor de tarieven voor onze zakelijke klanten gelden ook het ‘Niet Meer Dan Anders’-principe. We berekenen in onze tarieven alleen de werkelijke kosten door en blijven daardoor ver onder het maximale tarief zoals de ACM dat heeft bepaald voor 2022. De kosten om warmte te leveren zijn over de hele linie gestegen, omdat alle energieprijzen fors zijn gestegen. Mensen zijn met onze warmte dus helaas wel duurder uit dan vorig jaar, maar beduidend minder dan als de woning nog op gas zou zijn aangesloten

Gaat het ‘Niet Meer Dan Anders’-principe in de toekomst veranderen?

De wetgever heeft in de concept ‘Wet Collectieve Warmte’ aangegeven dat het ‘Niet Meer Dan Anders’-principe in stappen zal worden losgelaten en dat richting de toekomst wordt aangestuurd op een Kost Prijs Plus-model. Ennatuurlijk ondersteunt deze ontwikkeling en bepaalt het tarief vanuit de kosten die wij moeten maken om warmte te kunnen leveren. 

Wat is de invloed van de hogere prijzen op uitbreidingen van het warmtenet?

Ondanks dat de energietarieven stijgen in de volle breedte (voor iedereen die energie verbruikt) blijft een aansluiting op een warmtenet een financieel interessante investering. Ook blijft het een van de meest interessante opties om Nederland te verduurzamen. Als Ennatuurlijk hebben we ons ten doel gesteld om in 2040 CO2 neutraal te zijn en voor elk van onze bestaande netten hebben we dan ook concrete plannen hoe we aan deze duurzaamheidsdoelstellingen gaan voldoen. Als hogere prijzen de groei van warmtenetten zou stagneren, dan heeft dat dus geen invloed op onze verduurzamingsplannen per net. Wel heeft het impact op de klimaatdoelstellingen die Nederland zich heeft gesteld. Dat zouden wij zeer betreuren.

Als de gastarieven gedurende 2022 stijgen of dalen, wijzigen jullie tarieven dan ook tussentijds?

Nee. Eenmaal per jaar, op 1 januari, wijzigen de tarieven voor warmte. Deze blijven één jaar van kracht. Zo ben je gegarandeerd dat je het hele jaar hetzelfde tarief betaalt. Ook als de energieprijzen gedurende het jaar stijgen, behoud je je tarief.

Blijven de prijzen verder stijgen?

Helaas kunnen we hier nu geen uitspraken over doen omdat we dat niet kunnen voorspellen. De prijzen voor energie zijn afhankelijk van verschillende factoren. Wanneer we een strenge winter krijgen en we meer energie nodig hebben voor het verwarmen van onze huizen zullen de prijzen verder stijgen. Of krijgen we te maken met een zachte winter waardoor de prijzen kunnen dalen? Dit weten we nog niet. Ook de beschikbare hoeveelheid gas vanuit Rusland speelt een belangrijke rol in de hoogte van energieprijzen. Als er minder gas beschikbaar is kunnen de prijzen ook verder stijgen. Op dit moment zijn dit onzekere factoren waarvan niemand weet hoe deze zich ontwikkelen. De eerstvolgende keer dat de warmtetarieven wijzigen is per 1 januari 2023.

Hoe verhouden jullie tarieven zich ten opzichte van andere warmteleveranciers?

Wij hebben onze tarieven bepaald op de kosten die wij moeten maken om jouw warmte te kunnen leveren. Deze kosten kunnen per warmteleverancier verschillen waardoor er ook verschillen in tarieven kunnen ontstaan.

Ik zou graag besparen op mijn warmtekosten, hoe kan ik dit het beste doen?

We denken graag met je mee om toch te besparen in je kosten. We leggen hier graag aan je uit waar jouw warmteverbruik vanaf hangt. Ook hebben we hier handige bespaartips voor je op een rijtje gezet. 

Daarnaast adviseren wij je om gedurende het jaar regelmatig je meterstanden door te geven via www.mijnwarmte.nl. Je ontvangt dan direct een passend voorschotadvies gebaseerd op je verbruik. Zo heb je inzicht in je warmteverbruik en kun je indien nodig tijdig maatregelen treffen.

 

Wat betekenen de aangekondigde overheidsmaatregelen voor mijn energierekening?

Door de stijgende energieprijzen heeft de overheid ervoor gekozen om alle huishoudens in Nederland een extra vergoeding te geven. De extra vergoeding voor warmte bedraagt 265 EURO voor het jaar 2022 (ongeveer 22 EURO per maand). De vergoeding wordt gegeven via de elektriciteitsrekening, bovenop de al bestaande korting van 560 EURO die je vorig jaar ook al kreeg. Je vindt de vergoeding daardoor terug via de elektriciteitsrekening en dus niet via onze warmterekening. Hier vind je meer uitleg wat deze korting voor jou betekent.

Meer weten over je tarief?

Onze klantenservice helpt je graag verder.